19 prosinec 2014

Demytizace Vánoc I. Vánoce jako církevní PR kampaň

Francouzský sémiotik Roland Barthes považoval demytizaci kultury pro masy za neplodnou aktivitu. Vám, našim ctěným čtenářům a příznivcům, však odhalíme (co už jistě víte), že Vánoce jsou směsí historických, společenských a kulturních mýtů. Příběhů, které používají postupy PR agentur: posunutí významu, správný „spin“, změna kontextu nebo přivlastnění. Připravili jsme pro Vás krátký demytizační vánoční seriál.
Demytizace Vánoc I. Vánoce jako církevní PR kampaň
Vánoce se zrodily z pohanských základů: v předkřesťanské Evropě a v prvních staletích křesťanství byly běžné zimní oslavy spojené zejména se zimním slunovratem, Římané si zase užívali svátky zvané Saturnálie na počest římského boha Saturna.


Ve stínu těchto pohanských svátků vznikla tradice Vánoc. Uvádí se, že základ koncepce oslav narozenin Krista byl založen v druhém století. Raní křesťané však museli být velmi opatrní: aby se vyhnuli perzekucím ze strany Římanů, slavili Vánoce v období Saturnálií.


Vánoční zvyky dostávaly moderní kontury s příchodem novověku. První jesličky neboli betlém se v Čechách objevily roku 1560 v kostele sv. Klimenta v Praze a vánoční stromek měl českou premiéru v roce 1812, kdy ho pro své přátele připravil ředitel Stavovského divadla J. K. Liebich na svém libeňském zámečku.


Pod tradici Vánoc ve Velké Británii a ve Spojených státech se nejvíce podepsal Charles Dickens, který týden před Štědrým dnem vydal povídku Vánoční koleda. Ta se okamžitě stala tak populární, že ani církev, ani vláda nemohla ignorovat význam vánočních oslav.
Hill+Knowlton Strategies poskytuje služby ve všech oblastech mezilidské, veřejné a mediální komunikace
Náš byznys jsou vědomosti. Proto se můžeme posadit „pátého křesla“ v boardech firem a stát se nedílnou součástí vaší obchodní strategie.