1 duben 2017

HR brand neexistuje

„HR brand vlastně neexistuje. Je to derivát celé značky. Tu je potřeba nejdříve definovat." Náš kreativní a brandový ředitel Karel Novotný vystoupil se svým příspěvkem na téma Employer branding na pracovní snídani z cyklu Corporate Governance – Best Practice Series, pořádanou Institutem členů správních orgánů ve spolupráci se společností a také naším klientem Stanton Chase Praha. 
HR brand neexistuje
Doba, kdy si zaměstnavatelé mohli vybírat z dlouhé řady uchazečů, je dávno pryč. Trendem jsou absolventi škol, kteří vědí, do jaké firmy chtějí nastoupit, a „přetahování“ zkušených pracovníků pomocí nabídky bohatých benefitů. Jak firmu co nejvíce zatraktivnit pro stávající i budoucí zaměstnance? O tom diskutovali manažeři a odborníci napříč obory na pracovní snídani z cyklu Corporate Governance – Best Practice Series.


V Česku je rekordně nízká nezaměstnanost, pohybující se kolem 4 %. V samotné Praze je dlouhodobá nezaměstnanost méně než 1 % a celková přibližně 3 %. Na českém trhu podle aktuálních údajů Úřadu práce chybí přibližně 150 000 zaměstnanců. Tento stav vede k tomu, že na zaměstnání se pohlíží jako na produkt a reputace, kterou práce u jednotlivých firem má, patří mezi zásadní faktory ovlivňující rozhodování uchazečů. „Zaměstnavatelé se musejí zaměřit na to, jakou přidanou hodnotu nabízejí. Musejí si zodpovědět otázku: Proč by pro vás měl někdo chtít pracovat?“ řekl na úvod prezentace Jozef Papp, ředitel české pobočky společnosti Stanton Chase, která se věnuje vyhledávání vrcholových manažerů.


Karel Novotný, náš kreativní ředitel, poznamenal, že budování brandu zaměstnavatele je proces trvající roky: „Klient si employer branding často představuje jako projekt nebo kampaň a přichází pro radu, až když má problém. Avšak zdůrazňuji, že branding není kampaň, je to proces, se kterým je potřeba začít co nejdříve.“ Novotný zároveň upozornil, že je potřeba dívat se na employer branding ze široka, protože se netýká jen náboru nových zaměstnanců, ale třeba i postupu při odchodu pracovníků, ze kterých by se ideálně měli stát svým způsobem ambasadoři značky.


Další úhel pohledu z praxe přinesla Irena Prášilová z farmaceutické společnosti MSD, která v Praze budovala hub pro IT: „Před patnácti lety se na trhu práce prodávali zaměstnanci firmám, teď je to naopak. Dnešní zaměstnanci chtějí, aby jejich zaměstnavatel nějakým způsobem přispíval k obecnému blahu. V této prioritě dominují na světě jen Česká republika a USA. Nám pomohlo získat IT odborníky, když jsme jim ukázali, že výsledky jejich práce pomohou třeba s léčbou melanomu,“ vysvětlila Prášilová.


O cenné zkušenosti s budováním značky se podělil také Petr Fiman, viceprezident Institutu členů správních orgánů a zároveň viceprezident Electric Powersteering Components Europe. „Kdo z manažerů v minulosti při vyšší nezaměstnanosti podlehl svodům, že může jednat z pozice síly, tomu se to dnes vrací. Vrcholoví manažeři nemohou kázat vodu a pít víno. Sice neexistuje žádná univerzální přidaná hodnota zaměstnavatele, ale konkrétní komunikace musí být konzistentní. Bez dlouhodobé koncepce je to jen hašení požárů. Je třeba si pamatovat, že na vymazání jednoho negativního vjemu musíte zapůsobit čtrnácti pozitivními.


Juraj Vrabko, HR Strategy Director v realitní společnosti CBRE, potvrdil, že stávající zaměstnanci jsou nejsilnějšími ambasadory značky. Přesto je nutné umožnit i lidem z vnějšku nahlédnout do firmy, například prostřednictvím sociálních sítí nebo sdílených videí ukazujících typický pracovní den. „Nepodceňujme employer branding, protože fakticky všichni lovíme ve stejném rybníku,“ dodal Vrabko.
Hill+Knowlton Strategies poskytuje služby ve všech oblastech mezilidské, veřejné a mediální komunikace
Pomáháme pochopit souvislosti i mechanizmus mediálního světa, abyste se v něm mohli co nejlépe orientovat a přijímat chytrá rozhodnutí.