25 červen 2014

​Internet vrací úder: Cílený brandjacking

Sociální média se stala pro velké korporace fenoménem. Ve chvíli, kdy se sociální platformy staly masovějšími, začaly z nich velké a známé společnosti značně profitovat. Vyzbrojeny miliony followerů mohly doručovat svá sdělení rychle a přímo cílovému publiku.
​Internet vrací úder: Cílený brandjacking
V posledních měsících bylo možné všimnout si několika případů společností, které ztrácí kontrolu nad svým digitálním já. Přestože si za to společnosti většinou mohou samy a vyvstávající problémy trvají jen krátce, potenciál těchto vzpurných tendencí stále roste. Přesto existují způsoby, jak je možné podobným nesnázím předejít:
  1. Nevytvářejte si další problémy. Zahraniční politika prezidenta Obamy byla nedávno shrnuta slovy „Don‘t do stupid sh*t“. Stejný citát platí i pro sociální média. A velmi často může jít i o tak nevinné záležitosti, jako jsou například události společnosti, které je možné pomocí hashtagu komentovat na twitteru – akce se zdá perfektní až do chvíle, kdy se jí chopí kritici. To však neznamená, že by se značka měla bát se do podobných událostí zapojit. Jen je předem lepší dostatečně omezit rozsah konverzace a promyslet všechny negativní dopady používání hashtagů.
  2. Sbírejte přátele, ne followery. Jste-li značka, která je neustále pod palbou za něco, co tisíce lidí rozohňuje, moc možností, jak tuto situaci zvládnout, nemáte. Ano, můžete a vlastně byste se měli pokusit uvést věci na pravou míru – je to však boj s ohněm. A je také potřeba využít spojenců, kteří vaše stanovisko rozšíří do povědomí. Nejde o to umisťovat na sociální síť vtipné obrázky, ale skutečně budovat vztah se svými zákazníky a zainteresovanými skupinami, kteří budou mít tu moct dezinformaci alespoň patrně zpochybnit a přispěchat tak včas na pomoc.
  3. Když je to možné, udávejte trendy vy. Některé boje se však zkrátka vyhrát nedají.  Ve většině případů však mohou být sociální média výzvou představující obrovské příležitosti. Lidé o vás konečně mluví! Právě v tuto chvíli je možné pevně uchopit věc do vlastních rukou a říct příběh značky. V momentě, kdy se uživatelé ptají na tisíce nepříjemných otázek, rozvažte, zda by pro ně nebylo příjemným překvapením slyšet pravdu – odpovězte na otázky a dejte tak svým problémům lidskou tvář. Může to být nejen vaše jednorázová výhra, ale i výhoda v konkurenčním boji do budoucna.
Pokud ale ani tyto rady nepomůžou, nevěšte hlavu. Sociální sítě jsou závislé na obratech z inzerce těch největších značek. Takže, až na světě objeví více příležitostí pro brandjacking (on-line zneužívání značek za účelem poškození pověsti nebo dosažení zisku), pomalu ale jistě můžete očekávat, že většina sítí aspoň limituje placené způsoby, ve kterých se může vyskytnout.
 
Andrew Bleeker, Global Digital Practice Leader v Hill+Knowlton Strategies, Washington D.C. 
Hill+Knowlton Strategies poskytuje služby ve všech oblastech mezilidské, veřejné a mediální komunikace
Náš byznys jsou vědomosti. Proto se můžeme posadit „pátého křesla“ v boardech firem a stát se nedílnou součástí vaší obchodní strategie.