9 leden 2015

​Spotřebitelské trendy v roce 2015: Zážitky, otevřenost a udržitelný rozvoj

Novinky a trendy – jaké budou v roce 2015? A jak se budou chovat zákazníci? Společným jmenovatelem jejich chování bude touha po fitness, zdravé výživě, kráse a duševní pohodě. Zřejmě největší vliv na spotřebitelské chování si podrží smartphony, tyto dálkové ovladače na život.
​Spotřebitelské trendy v roce 2015: Zážitky, otevřenost a udržitelný rozvoj
V roce 2020 bude 90 % světové populace starší 6 let vlastnit mobilní telefon, jak vyplývá ze studie společnosti Ericsson (letos smartphony 65% mobilních zařízení). Firmy také musejí počítat s tím, že zákazníci budou vyžadovat zážitky, transparentní chování a udržitelné podnikání. Přinášíme Vám seriál o trendech v roce 2015, jak je identifikovala naše sesterská společnost JWT.


Trendy I.: Čajíčkáři, život po životě a megapole


Megapole. Bohatství v Číně se bude koncentrovat v megapolích. Vedle Hong Kongu se stanou předními městy luxusu Beijing, Tianjin, Guangzhou, Chongqing a Shenzhen (Do roku 2030 se z čínských vesnic do měst přesune na 300 milionů osob. Rychlost urbanizace v Číně je stonásobně větší než byla rychlost urbanizace v Británii v 19. století.)


Mladí čajíčkáři. Lidé narození na přelomu tisíciletí se více soustředí na zdraví a dlouhověkost, vzdalují se alkoholu a drog. (Pijí méně a soustředí se na zdraví životní styl. Každý čtvrtý Brit ve věku mezi 16 a 30 lety nepije alkohol (u lidí nad 60 let je to jen každý sedmý). Vznikají nové platformy pro hédonismus bez alkoholu, jako například nealkoholický bar Redemption v Londýně (http://redemptionbar.co.uk/ ) nebo jógové technoparty (http://www.yogarave.org/us/).


Nový feminismus. Feminismus je dnes především o komunitě, posilování vztahů a sebedůvěře, než o antagonismu. Je také mnohogenerační a zesilují jej sociální média (Veřejný diskurz na sociálních sítích znovu opanuje feministická rétorika. Přesto se domníváme, že hlavní síla feministických hnutí zůstane v anglosaském světě.)


Smrtelné bytosti. Navzdory rostoucí délce života si spotřebitelé uvědomují svou smrtelnost a ve společnostech, které jsou více a více neznabožské, více uvažují o posmrtném životě. To vše je spojeno s kultem zdraví. (Metropolitní muzeum v New Yorku nedávno otevřelo výstavu smutečních šatů a design glob Dezeen zmapoval nejavantgardnější světovou pohřební architekturu.)


Připojené děti. Děti mladší 10 let jsou nyní technicky zdatnější než –náctiletí. Technologie je jim blízká a mají od ní také mnohem větší očekávání než předchozí generace. (Tři čtvrtiny amerických dětí mladších 8 let mají přístup k smarphonu nebo tabletu, 93 % britských rodičů nechává své děti používat smartphone nebo tablet, tvrdí Vodafone. Dětský hlad po technologiích nutí výrobce nabízet technologické hračky: společnost LittleBits představila platformu, která umožňuje dětem připojit objekty v domácnosti na internet: http://littlebits.cc/)


Stáří vpřed! Firmy, které se soustředily na mladé, se budou více věnovat starší generaci. Právě stárnoucí populace budou hlavní pracovní silou budoucnosti. (BMW ve svých továrnách nainstalovalo speciální židle pro starší pracovníky a americká společnost CVS má pro zaměstnance program Tažní ptáci, kdy v zimních měsících stěhuje starší pracovníky do teplejších amerických států.)


Klasika a eskapismus. V bouřlivých časech globálních protestů a ekonomické stagnace sázejí filmová studia na osvědčenou klasiku (Taken 3, Hunger Games, Paranormal Activity 6) nebo na fantasy. Eskapismus? Chtějí lidé uniknout do světa fantazie před únavnými úspornými opatřeními?


Vypěstuj si šaty. Baktérie měly dříve image čehosi odporného, ale získávají si oblibu mezi vizionáři, kreativci a inovátory především pro svůj potenciál: produkty, které se dají pěstovat. (Baktérie se opět stávají předmětem zájmu v potravinářství, módě a kosmetice. Londýnská firma Biocouture experimentuje s kvasnicemi, houbami a řasami – vznikají tak samorostoucí šaty. Slovenka Zuzana Gombošová pracuje s materiály doslova vyrostlými v laboratoři.)


Inteligentní design. Vynikající design je považován za samozřejmost. (Spotřebitelé vyžadují „inteligentní“ design, a to i u levných produktů nebo služeb. Tvář mění levné hotely, McDonald nebo supermarkety, podívejte se na letňanské Tesco. Norské pasy navrhlo Neue Design Studio a americké lékarny Stanley’s vypadají tak, jak má vypadat moderní lékárna.)


Celebrity jako myšlenkoví vůdci. Masy chtějí myšlenkové vůdce a spotřebitelský zájem o ně roste stejně jako chuť navštěvovat akce. Mnoho celebrit se proto přetváří ve skutečné značky životního stylu – což je jen trochu jiná cesta, jak zvětšit a zpeněžit svůj vliv. Další a další osobnosti uvádějí na trh vlastní značky.


Progresivní islám. Nové na islám soustředěné trhy Blízkého východu a jihovýchodní Asie jako jsou Malajsie nebo Indonésie získávají na důležitosti. Lidé z marketingu si povšimli digitálně propojených muslimek, které mají styl a chuť podnikat. (Mladé muslimské ženy procházejí redefinicí ženskosti. Ŕíká Vám něco hijabistky, hijabsterky, mipsterky or mipsterzky (to jsou muslimsky a hipsterky zároveň)? To jsou muslimky připojené, podnikavé, soustředěné na módu a stále viditelnější v populární kultuře od kampaní Adidasu až po videa Madonny. Yunalis MatZara’ai je malajská popstar, znáte? New York Times zve chic muslimky, aby na Instagram posílaly svoje fotky v hidžábu. Mexická agentura Anagrama vytvořila cool branding pro výrobce turbanů T4Turban (http://www.t4turban.com/ ) a fotograf Hasan Hadžádž spustil blok o marockých cyklistkách, co jsou in.


Temná zábava povstává. Spotřebitelé chtějí zkušenost, která je inspirující a do níž se zcela ponoří, jsou otevření tomu, aby se na nich věci zkoušely a rádi vyjdou ze své komfortní zóny, hlavně když se budou moci pochlubit. (Temné, dystopické a podivné zkušenosti: Wolvesmouth je klub v Los Angeles, kde na talíři dostanete jídla naaranžovaná jako zvířata sražená auty, roadkill. Další příklady: kyberpunkový betonový bunker Apocalypse Postponed v Hongkongu nabízí drink ve formě krevní transfúze (http://www.absolut.com/en/news/Photography/Apocalypse-Postponed/ ) a interaktivní hry jako Utečte z pokoje (Escape the Room) si můžete zahrát v New Yorku i v Praze (http://www.mindmaze.cz/) a neuniknete panice, jak se bude blížit konec 60 minutového limitu. Podobně oblíbená je Očista: Útěk z vězení (na motivy filmu Očista: Anarchie), kdy vás na oko bude věznit psychopatický mučitel.


Experimentální veřejné prostory. Streetscape se stává bohatou paletou nejen pro interaktivní prodej a hry, jež potřebují zajímavé prostředí, ale také pro zážitky. Chytré značky jako Lucy používají strategii toulej se a zažívej a integrují se tak do dennodenních aktivit spotřebitelů. (Mytické bytosti, osvětlené stromy a soundtrack. Nebo muzika nahraná v lese a pak vrácená do lesa pomocí reproduktorů. Nebo cyklistická trasa, která vypadá po západu slunce jako van Goghova Hvězdná noci a je celá napájena solární energií.)
 
Intelektuální hry. Ženy tvoří dnes téměř polovinu hráček a herní mechanismy jsou aplikovány na vše – od hudebních videí až po maloobchod. (vznikla nová vlna intelektuálních, uměleckých a poetických videoher. Hitem jsou učení a seberealizace nebo nekonečné, surrealistické světy s obludami jako v Morphopolis, retro architektura v Calvino Noir nebo virtuální realita ve snové Land´s End.)


Zachraňte subkultury. Sociální média urychlila rychlost trendů a objevování velmi úzkých segmentů trhu, nik. Některé osobnosti a značky to však natolik urychlují, že vše ztrácí autentičnost. Vzniká odpor mezi mladou generací, která podobné strategie vidí jako oportunistické. Přesto mají značky velkou příležitost propojit se s reálnými subkulturami, ale musí na to jít opatrně, nebo budou vypadat cynicky. (Příkladem může být Rihannina adaptace ghetto-gothiky, přijetí seapunku Katy Perryovou. Ale například podzimní kolekce Nicoly Formichettiové pro Diesel (http://www.diesel.com/nicola-formichetti ) je inspirována subkulturami, pracuje s hvězdami na Tumblru a influencery na Instagramu.)


Vysoká digitální kultura. Živé streamování a digitální technologie otevírají cestu k masovému publiku novými způsoby. Velké kulturní instituce více a více pracují s digitální kulturou a jejím vlivem. (Vysoká kultura se stává digitální – používá digitální platformy, světelné technologie a sociální média. Příkladem jsou živě streamované opery a činohry v Londýně nebo museum Rubens House v Antverpách, které používá nízkoenergetické vysílače (beacons) od Estimote. Google Art Project umožňuje sledovat výstavy na internetu. V Barbican Center v Londýně pak vznikla vynikající výstava umění, designu, filmu, hudby a videoher s názvem Digitální revoluce.)
Hill+Knowlton Strategies poskytuje služby ve všech oblastech mezilidské, veřejné a mediální komunikace
Náš byznys jsou vědomosti. Proto se můžeme posadit „pátého křesla“ v boardech firem a stát se nedílnou součástí vaší obchodní strategie.