16 říjen 2014

​Svět posouvá kreativita, nikoliv excel

Inovace, které změní trh, byznys nenajde ve svých nekonečných excelových tabulkách, tvrdí Martin Sorrell, CEO společnosti WPP, jejíž součástí je i agentura Hill+Knowlton Strategies. Kreativní průmysl tak může hrát unikátní roli při vytváření budoucího světa.
​Svět posouvá kreativita, nikoliv excel
Od krachu banky Lehman Brothers v roce 2008 představenstva firem ovládl konzervatismus. Firmy na celém světě doslova sedí na neuvěřitelné hotovosti ve výši 4,2 bilionu amerických dolarů, ochota riskovat je však nízká. Obchodní strategie jsou často založeny na sekání nákladů, namísto toho, aby rostly příjmy.


Finanční ředitelé a procurement (nákupčí) mají bezprecedentní vliv na dnešní ultra-opatrné korporátní prostředí. Investice do nehmotného majetku (a co může být lepší nehmotný majetek než kreativita?) prudce padají. Tato filozofie je obrovskou brzdou inovací.


Clay Christensen, velmi vlivný autor a profesor na Harvard Business School, tvrdí, že velké firmy jsou uzamčeny ve své manažerské doktríně, kterou datuje od poloviny minulého století. Tehdy byl kapitál vzácný a drahý a společnosti hledat nové cesty k měření efektivity investic.


Christensen věří, že obsesivní zaměření na interní metriky jako je například míra návratnosti, předávané z jedné manažerské generace na druhou, vedou firmy k tomu, aby preferovaly „inovace na udržení byznysu a zvýšení efektivity“ (čímž myslí přírůstková vylepšení, která poskytují rychlejší a lépe předvídatelnou návratnost) na úkor „inovací, které utvářejí trh“ (zcela nové výrobky a služby, které se vyplatí pouze v dlouhodobém měřítku, ale generují růst korporací i ekonomiky).


Podle Christensena manažeři tráví 50-90 % svého času sběrem a kompletování čísel. A protože se věnují této činnosti, namísto inovacím, růst se zpomaluje.


Roger Martin z Rotman School of Management, říká, že problém s používáním pouze levé hemisféry mozku se odráží v tom, že analýza dat z minulosti nám může poskytnout přinejlepším spolehlivé údaje o růstu, ale nejsme schopni z nich posoudit přelomové myšlenky a zásadní posuny vpřed.


Martin doporučuje, aby do obchodních rozhodnutí bylo zařazeno také „hodnocení kvality“ na stejné úrovni jako hodnocení kvantity. „Jinak to je, jako kdybyste šli do Národní galerie a řekli, že jste dnes viděli 800 metrů čtverečních obrazů,“ říká.


Jak dodává Martin Sorell, bez perel kreativity a inovace prostě nebudete mít, jak počítat peníze.
Hill+Knowlton Strategies poskytuje služby ve všech oblastech mezilidské, veřejné a mediální komunikace
Náš byznys jsou vědomosti. Proto se můžeme posadit „pátého křesla“ v boardech firem a stát se nedílnou součástí vaší obchodní strategie.