17 září 2013

Umělé vytváření úzkosti kolonizuje naše životy

Dlouhodobou úzkost pociťuje asi 80 % Čechů. Jen sedm procent z nich se cítí šťastnými, protože téměř celá populace má strach z vývoje cen potravin, korupce a deficitu rozpočtu. Vyplývá to z celosvětového průzkumu naší partnerské agentury JWT (dostupný například zde: http://anxietyindex.com/trends-and-research/). Přitom tato úzkost je často vytvářena uměle.
Umělé vytváření úzkosti kolonizuje naše životy
Hůře než Česká republika jsou na tom jen země postižené krizí (Itálie, Španělsko a Argentina), tradičně úzkostmi zužované Japonsko a Pákistán. K podobným závěrům došel výzkum CVVM zveřejněný 2. září 2013, který však zkoumal pouze středoevropský prostor.


Strach dominuje lidským pocitům v současnosti na celém světě. Není čemu se divit, skvělý německý sociolog Ulrich Beck o tom napsal knihu Riziková společnost, kde zmiňuje neviditelné nebezpečí z jaderné energie, nemoci, nebezpečí číhající v potravinách, nebo terorismus.


Strach jako strategie je skvěle využíván v reklamě, ať už se jedná o zdraví, práci, finanční stabilitu, mladost a krásu, bezpečnost nebo respekt ve společnosti. Ještě lépe se strachem pracují persvazivní strategie v public relations.


Jurgen Habermas tomu říká instrumentální jednání, komunikace zaměřená na efektivitu. Systém je všude, instituce řídí naše životy, cílem je zisk. Naproti tomu používání rozumu ve vztahu k ostatním a snaha o vzájemné porozumění se nazývá jednání komunikativní. Možná by stálo za to, zapojit rozum alespoň do některých kampaní a v některých médiích. Zbytečného strachu by nemuselo být tolik.


Hill+Knowlton Strategies poskytuje služby ve všech oblastech mezilidské, veřejné a mediální komunikace
Náš byznys jsou vědomosti. Proto se můžeme posadit „pátého křesla“ v boardech firem a stát se nedílnou součástí vaší obchodní strategie.