11 březen 2016

Zná publikum i vlastní brand. Důvody, proč Trump může dobýt Bílý dům

Američtí voliči v minulém týdnu při volebním superúterý poslali jasný vzkaz – miliardář Donald Trump je republikánským esem v boji o Bílý dům. Jeho přesvědčivé vítězství není dílem náhody, stojí za ním jednoduchá a pro voliče srozumitelná kampaň, byť intelektuálům nahání husí kůži.
Zná publikum i vlastní brand. Důvody, proč Trump může dobýt Bílý dům
Trump je fenoménem, který staví kampaň na odporu proti politice vůči federálním úřadům. Jeho dělící linie “já” a “oni” je pro mnoho amerických voličů tím jasným sdělením. Trump hraje na populistickou notu a nijak se tím netají. Sám může nabídnout příběh úspěšného podnikatele, který je ztělesněním dávné americké cesty o snu za štěstím.
Trump byl ještě loni touhle dobou spíš pro smích. Mistr ostrých slov a komentářů na adresu nejenom blonďatých televizních moderátorek si pečlivě buduje image chlapíka z lidu, jenž místo intelektuálních kudrlinek sází spíš na břitké glosy. Jeho kampaň má hlavní motto “Make America great again”. Už tím dává tým kolem Trumpa najevo, že mocenské pozici nejsilnějšího státu světa současný prezident Barack Obama spíš uškodil. Trump i přes vyhraněné názory na muslimy, Hispánce a další minority dokáže strhnout dav. V poslední době dokonce stále víc Američanů doufá, že právě on je garantem ekonomické prosperity.
Proč tomu tak je? Trump během volební kampaně na amerického prezidenta používá podobné recepty jako při jeho podnikatelském působení.
Zná publikum. Trump ví, ke komu promlouvá. Nezíská hlasy univerzitních pedagogů, ani příliš nezaboduje mezi Afro-Američany. Jeho rétorika je zaměřena na nespokojené republikány bílého původu, kteří potřebují jasná sdělení a Trump jim je nabízí.
Zná vlastní značku. Trump je kometou volební kampaně. Jeho oponenti se často dostávají do situace, kdy musejí reagovat na to, co řekne Trump. Ten tak jednoznačně získává strategickou výhodu a udává tón kampaně.
Věří si. Z každého Trumpova gesta je vidět jeho sebedůvěra. Američané se spoléhají na opravdové lídry, pro slabocha a rozevlátého intelektuála v mínění mnohých není v Bílém domě místo. Trump je pro ně symbolem úspěšného byznysmena se správným sebevědomím.
Neomlouvá se. Trump působí dojmem parního válce, jenž nemá čas ani chuť se ohlížet zpátky, takže se zásadně za invektivy neomlouvá. Efekt sněhové koule funguje, Trump na sebe stále nabaluje početnější voličskou základnu.
Muž, který si oblíbil slovanské ženy (jeho první manželskou byla Češka Ivana a nyní žije se Slovinkou Melanií), tak má reálnou šanci na vítězství ve volebním klání s demokratkou Hillary Clintonovou. Snad mu voliči odpustí, nebo si nevzpomenou, že ji před volbami v roce 2008 označil za ideální kandidátku pro bitvu o Bílý dům. Nejenom Bob Dylan zkrátka ví, že časy se
mění…


Pavel Orálek, Senior Consultant



(Článek vyšel v desátém čísle týdeníku Dotyk Byznys)
 
Hill+Knowlton Strategies poskytuje služby ve všech oblastech mezilidské, veřejné a mediální komunikace
Náš byznys jsou vědomosti. Proto se můžeme posadit „pátého křesla“ v boardech firem a stát se nedílnou součástí vaší obchodní strategie.